Dla wygody odwróć telefon i przeglądaj stronę w poziomie!
Efektypilotażu
Z radością dzielimy się efektami pilotażu! Program „Po Warszawie pieszo i na kółkach” przeszedł pierwszy test i wypadł świetnie! Dzieci były zachwycone, nauczyciele zainspirowani, a my z dumą podsumowujemy efekty.
Sami zobaczcie naszą prezentację!
Strona 1
Podsumowanie pilotażu programu „Po Warszawie pieszo i na kółkach”.
Projekt Po Warszawie pieszo i na kółkach realizowany jest przez miasto stołeczne Warszawa i Młodzieżowy Dom Kultury im. Władysława Broniewskiego.
Strona 2
Na tej stronie pokazane są przekrojowo działania podjęte w ramach programu: gra planszowa, gry online, książka, filmy, platforma edukacyjna, gry miejskie, warsztaty, maskotka.
Strona 3
Z radością dzielimy się efektami pilotażu!
Program „Po Warszawie pieszo i na kółkach” przeszedł pierwszy test i wypadł świetnie! Dzieci były zachwycone, nauczyciele zainspirowani, a my z dumą podsumowujemy efekty.
Przystanki naszej podróży
Co to za program?
Dla kogo i dlaczego go stworzyliśmy?
Co stworzyliśmy?
Jakie materiały powstały w ramach programu?
Jak wyglądał pilotaż?
Jaki był odbiór programu i jego efekty?
Strona 4
Czym jest program „Po Warszawie pieszo i na kółkach”?
„Po Warszawie pieszo i na kółkach” to innowacyjny program edukacyjny, którego celem jest nauka bezpiecznego poruszania się po mieście pieszo, rowerem i komunikacją miejską oraz rozwijanie orientacji w terenie i znajomości Warszawy.
Program łączy edukację z zabawą, angażując dzieci w interaktywne zajęcia, gry miejskie, warsztaty oraz wycieczki. Dzięki nowoczesnym technologiom i wsparciu nauczycieli młodzi warszawiacy zdobywają kluczowe umiejętności w praktyczny i atrakcyjny sposób.
Dla kogo?
– Dzieci w wieku 5-6 lat w przedszkolach
– Uczniów klas 0-4 szkół podstawowych
Strona 5
Program został stworzony, aby pomóc najmłodszym mieszkańcom poruszać się po Warszawie w sposób bezpieczny, świadomy
i samodzielny.
Czego uczą się uczestnicy programu?
Bezpieczne poruszanie się
Nauka zasad ruchu pieszego, rowerowego i korzystania z transportu publicznego.
Orientacja w terenie
Umiejętność odnajdywania ważnych punktów w mieście i korzystania z mapy.
Poznawanie Warszawy
Poznanie jej historii, charakterystycznych miejsc i infrastruktury.
Świadomość ekologiczna
Zrozumienie wyzwań dużego miasta i kształtowanie odpowiedzialnych nawyków.
Rozwój kluczowych kompetencji
Nauka współpracy, kreatywności, krytycznego myślenia i umiejętności wyszukiwania informacji
Strona 6
„Po Warszawie pieszo i na kółkach” to nie tylko teoria, ale przede wszystkim praktyka! Program łączy różne metody nauki, dzięki czemu dzieci uczą się poprzez doświadczenie, zabawę i nowoczesne technologie.
Co wyróżnia nasz program?
Nowoczesne podejście,
Dopracowane materiały
Maskotka programu
Nauka przez zabawę
Praktyczne warsztaty
Strona 7
Co powstało w ramach programu?
Książka-poradnik „Z Człapkiem pieszo i na kółkach”
Platforma edukacyjna www.pieszoinakolkach.waw.pl
Maskotka Człapek
Projekt „Poznaj i zakoduj stolicę”
Gra planszowa „Z zajezdni do pętli”
Materiały do nauki w klasie pomagają dzieciom przygotować się do wycieczek i utrwalić wiedzę.
To także świetne rozwiązanie na deszczowe dni, gdy nie można wyjść na zewnątrz!
Strona 8
PLATFORMA EDUKACYJNA
Strona internetowa została zaprojektowana w sposób spójny z całym programem.
Jest atrakcyjna i przystępna
dla dzieci. Podzielono ją na trzy główne bloki tematyczne: pieszo/komunikacją/rowerem, aby ułatwić nawigację i rozumienie treści. Zgodność z WCAG zapewnia dostępność dla wszystkich. Interaktywne prezentacje i gry online pomagają utrwalić wiedzę, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, oferując angażującą naukę przez zabawę.
Strona 9
Głównym bohaterem książki jest piesek Człapek. Opowiada on
o warszawskiej komunikacji miejskiej, pokazując krok po kroku, jak bezpiecznie z niej korzystać i poruszać po mieście.
Książeczka zawiera opowiadanie o przygodach Człapka, a także poradniczek z najważniejszymi informacjami oraz kreatywnymi zadaniami do wykonania w domu lub w szkole.
Strona 10
GRA PLANSZOWA
Gra przenosi graczy w świat miejskiej logistyki i transportu publicznego, pozwalając graczom wcielić się w rolę dyspozytorów i kierowców autobusów. Każdy gracz lub zespół graczy kieruje swoją zajezdnią, w której ma cztery autobusy.
Celem gry jest jak najszybsze i najsprawniejsze pokonanie trasy przez autobusy z zajezdni do pętli. Autobusy poruszają się po planszy, omijając przeszkody i wykonując zadania, które napotykają na drodze.
Strona 11
MASKOTKA PROGRAMU
Maskotką programu jest piesek Człapek – sympatyczny przewodnik po Warszawie, który pomaga dzieciom poznawać miasto i zasady bezpiecznego poruszania się.
Człapek to nie tylko bohater materiałów edukacyjnych i gier, ale także pluszowy towarzysz dzieci!
Przedszkolaki i uczniowie zabierają go na wycieczki, a on „towarzyszy” im w nauce, sprawiając, że każda wyprawa staje się jeszcze bardziej wyjątkowa. Dzięki niemu edukacja łączy się z zabawą i buduje pozytywne emocje!
Strona 12
,,POZNAJ I KODUJ STOLICĘ!
Program łączy elementy kodowania na siatce kwadratowej z wykorzystaniem aplikacji internetowych. Uczniowie rozwijają umiejętności orientacji w terenie, analizowania map oraz bezpiecznego korzystania z transportu publicznego.
Moduł Mathematics & robotic skupia się na planowaniu podróży i analizie map, a history & discoveries rozwija myślenie krytyczne i wiedzę o Warszawie.
Uczniowie rozwiązują interaktywne zadania, dostosowane do ich poziomu, a także tworzą własne wyzwania.
Strona 13
Jak wyglądał pilotaż?
W terenie
projekt „Poznaj i zakoduj stolicę”
gra „Pieszo do celu!”
projekt „Rajd wokół przedszkola”
gra miejska „Pieszo z Człapkiem po Warszawie” w aplikacji Actionbound
W klasie
platforma edukacyjna www.pieszoinakolkach.waw.pl
książka-poradnik „Z Człapkiem pieszo i na kółkach”
gra planszowa „Z zajezdni do pętli”
projekt „Poznaj i zakoduj stolicę”
Warsztaty
rowerowe
udzielania pierwszej pomocy
robotyczne
wycieczka do zajezdni autobusowej
Projekty
makiety miasta
eko-przystanki
modele pojazdów
lapbooki
Strona 14
Jak wyglądały zajęcia w terenie?
Podczas działań w terenie dzieci uczyły się przez praktykę, poznając Warszawę i zasady poruszania się po mieście. Towarzyszył im Człapek, który stał się nieodłącznym uczestnikiem wycieczek i gier terenowych.
Dzieci odwiedzały różne miejsca, korzystając z komunikacji miejskiej – podróżowały autobusem, metrem i tramwajem, uczyły się czytać rozkłady jazdy i poznawały zasady bezpiecznego poruszania się.
Zajęcia były niezwykle angażujące i wartościowe. Dzieci z entuzjazmem odkrywały miasto, a rodzice podkreślali, że coraz chętniej wybierają się na rodzinne wycieczki.
Strona 15
Jak wyglądały zajęcia w klasie?
Podczas zajęć w klasie dzieci mogły zdobywać wiedzę, którą później wykorzystywały w praktyce. Korzystaliśmy z książeczki „Z Człapkiem pieszo i na kółkach”, która była świetnym wprowadzeniem do tematu. Dzieci chętnie oglądały filmy edukacyjne i sprawdzały swoją wiedzę w quizach dostępnych na platformie edukacyjnej www.pieszoinakolkach.waw.pl. Dużą popularnością cieszyła się również gra planszowa „Z zajezdni do pętli”, a interaktywne gry edukacyjne na platformie dodatkowo motywowały dzieci do nauki poprzez zabawę.
Nauczyciele podkreślali, że program angażował dzieci i zachęcał je do aktywności. Uczestnicy z entuzjazmem śledzili przygody Człapka, ćwiczyli korzystanie z rozkładów jazdy, a zdobyta wiedza na stałe wpłynęła na ich codzienne nawyki związane z poruszaniem się po mieście.
Strona 16
Jak wyglądały warsztaty?
Warsztaty były doskonałą okazją do zdobywania praktycznych umiejętności i rozwijania nowych zainteresowań. Dzieci brały udział w warsztatach rowerowych, zarówno w placówkach, jak i w Modułowym Miasteczku Rowerowym, gdzie ćwiczyły bezpieczną jazdę i zasady ruchu drogowego, a także podstawy naprawy roweru.
Podczas warsztatów pierwszej pomocy uczyły się, jak reagować w nagłych sytuacjach, a na warsztatach kodowania z robotami Genibot rozwijały logiczne myślenie i kompetencje cyfrowe. Ogromnym przeżyciem była też wycieczka do zajezdni autobusowej, gdzie mogły zobaczyć, jak funkcjonuje komunikacja miejska od zaplecza.
Zajęcia były nie tylko wartościowe, ale i bardzo angażujące. Dzieci chętnie uczestniczyły w aktywnościach, zdobywając wiedzę, którą będą mogły wykorzystać w codziennym życiu.
Strona 17
Jak wyglądały projekty?
Dzieci rozwijały umiejętności techniczne i kreatywność, jednocześnie ucząc się o zrównoważonym transporcie i ekologicznych rozwiązaniach w mieście. Tworzyły makiety osiedli z przyjaznymi środowisku rozwiązaniami komunikacyjnymi, projektowały eko-przystanki i budowały modele pojazdów, w tym futurystycznych środków transportu.
Dzięki lapbookom, np. „Zrównoważony transport w Warszawie”, zgłębiały temat ekologii w komunikacji miejskiej. Praca nad modelami tramwajów, autobusów i metra pozwoliła lepiej zrozumieć infrastrukturę transportową i funkcjonowanie miasta. Zadania były angażujące, rozwijały wyobraźnię i pokazywały, jak mądrze planować przestrzeń miejską.
Strona 18
A na koniec wszyscy dostali upominki!
Na zakończenie programu dzieci otrzymały upominki – teczki z dyplomami oraz pomoce dydaktyczne, które zachęcają do dalszej nauki i praktycznych działań. Wśród materiałów znalazły się sygnalizatory świetlne, maty z nadrukiem jezdni, zestawy magnetyczne do nauki zasad ruchu drogowego, narzędzia do naprawy rowerów, odblaski oraz płyta lub pendrive z piosenkami zespołu Fasolki.
Strona 19
,,Program cieszył się dużym zainteresowaniem wśród dzieci.”
,,Realizacja programu dała nam wiele radości i zabawy oraz wzbogaciła wiedzę i umiejętności związane z poruszaniem się po Warszawie transportem miejskim.” ,,Sądzę, że cel, jakim było zainteresowanie dzieci tematyką związaną z podróżowaniem po Warszawie, został osiągnięty.” ,,(...)Zachwycone były nowym przyjacielem Człapkiem, który towarzyszył nam codziennie w życiu przedszkolnym.” ,,Dziękuję za doskonale przygotowany projekt. Wszystkich nauczycieli do niego szczerze namawiam.” „Dzieci z wielkim zaangażowaniem uczestniczyły we wszystkich aktywnościach.”
Strona 20
Pilotaż programu zakończył się sukcesem!
Dzieci i nauczyciele byli zachwyceni,
a my z niecierpliwością czekamy na pierwszą oficjalną edycję.
Zapraszamy do korzystania z naszej platformy edukacyjnej!
Projekt Po Warszawie pieszo i na kółkach realizowany jest przez miasto stołeczne Warszawa i Młodzieżowy Dom Kultury im. Władysława Broniewskiego.